نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1301
-
الف
+

ایران و تاجیکستان تاریخ، فرهنگ و مدنیت مشترک دارند

مراسم امضا تفاهم‌نامه فرهنگی میان ایران و تاجیکستان در حاشیه هفته فرهنگی در تهران برگزار شد.

به گزارش آی فیلم 2، مراسم امضا تفاهم‌نامه فرهنگی میان ایران و تاجیکستان، روز گذشته با حضور «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و «زلفیه دولت‌زاده» وزیر فرهنگ تاجیکستان در تالار وحدت برگزار شد.

وزیر فرهنگ ایران طی سخنانی در این مراسم با اشاره به اینکه رویداد هفته فرهنگی ایران در تاجیکستان با مطلوب‌ترین کیفیت برگزار خواهد شد، گفت: جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان مانند یک روح در دو کالبد هستند.

وی ادامه داد: به شخصه آنچنان قرابتی در همین دیدار با مسولین فرهنگی تاجیکستان احساس کردم که واقعا هیچ گونه حسی از غریبی در آن نبود و انگار با هموطنانمان حرف می‌زدیم. ما پیشینه مشترکی داریم به بلندای تاریخ و از بسیاری جهات دارای اشتراکاتی هستیم و همین باعث می‌شود احساس همدلی و مودت به غایت وجود داشته باشد. 

اسماعیلی در دیدار با وزیر فرهنگ تاجیکستان گفت: ایران و تاجیکستان دو کشور بزرگ همراه با تاریخ، فرهنگ و مدنیت مشترک هستند. ایرانیان و تاجیک‌ها همدیگر را مثل یک ملت واحد به شمار می‌آورند، چرا که دارای تاریخ مشترک هستند و نسبت به هم عاطفه دارند. مهم‌تر از همه این موارد اشتراک زبانی است. زبان فارسی و بخصوص ادبیات مشترک دو ملت را به هم پیوند زده است. 

«زلفیه دولت‌زاده» وزیر فرهنگ تاجیکستان در پیوند با هفته فرهنگی تاجیکستان در ایران عنوان کرد: فرهنگ و مدنیت بلندآوازه‌ ایران در جهان مشهور است. از روئسای جمهور محترم دو کشور ایران و تاجیکستان تشکر می‌کنم که توانستند با درایت خود روابط دو کشور را به سطح عالی برسانند.

دولت‌زاده افزود: قراردادهای همکاری فرهنگی را در نظر داریم که در مرحله اجرایی قرار گرفته‌اند. هفته فرهنگی تاجیکستان نیز در ایران در حال برگزاری است و هنرمندان تاجیکستان در شهرهای تهران، شیراز و تبریز حضور دارند.

وزیر فرهنگ تاجیکستان در همین راستا ادامه داد: از صمیم قلب خوشحالم که اینجا هستم کنار شما هم‌زبانان و ایرانیان عزیز که قرابتی دیرینه با شما داریم و اینجا احساس خیلی خوبی دارم و امیدوارم روابط تاجیکستان و ایران بیش از پیش بهتر شود. همینجا از همه شما دعوت می‌کنم که به تاجیکستان زیبای ما تشریف بیاورید و ما با افتخار میزبان شما خواهیم بود.

روز‌های فرهنگی جمهوری تاجیکستان در ایران با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت فرهنگ جمهوری تاجیکستان و سفارت تاجیکستان در ایران و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در روزهای 11 تا 16میزان (مهر) در شهر‌های تهران، شیراز و تبریز درحال برگزاری است.

این رویداد فرهنگی شامل اجرای برنامه گروه‌های هنری از جمله گروه نمایش، گروه موسیقی، قرائت شعر توسط شعرای تاجیکستانی و برگزاری نمایشگاه نقاشی، عکس، هنر‌های دستی و لباس‌ های ملی آن کشور می‌شود.

گفتنی است گزارش اختصاصی آی فیلم2 از این مراسم به زودی از شبکه جهانی آی فیلم2 نشر می شود.

بیشتر بخوانید:

گزارش تصویری از آغاز هفته فرهنگی تاجیکستان در ایران

وزیر فرهنگ تاجیکستان: آماده توسعه روابط فرهنگی و هنری با ایران هستیم

ع ا

نظر شما
ارسال نظر